2011. június 2., csütörtök

Lelki béke - futottam egy picit

Az elmúlt hétvégén megint egy különleges futós élményben volt részem, melyről be is számoltam röviden az egyesületi tagoknak. Meglepetésemre többen is visszajeleztek, hogy szívesen olvasnának egy beszámolót, hiszen a táv hosszú volt, az időjárás napos, meleg, és ilyenkor sok minden történhetett. Keveset szoktam írni (pedig én javasoltam az elején a blog létrehozását), régen is írtam; hát megpróbálok eleget tenni a kéréseknek, melyek igazán jól estek.

Előzmények, felkészülés

Röviden: előzmények voltak, felkészülés nem nagyon. Ami magát az eseményt illeti, a bécsi Práterban megrendezett 6 órás futóversenyen indultam. A rendező egyesület a Sri Chinmoy Marathon Team, tizenhat 100km-es verseny után idén először 6 órán keresztül futtatja az embereket az erdős, kb. 50 százalékban árnyékos, 2,5 km-es pályán. A 100 km-es versenyen eddig kétszer vettem részt:

- 2003-ban Bérces Edit segítője voltam, melyről az extrem.hu is beszámolt.

- 2007-ben három osztrák ismerősömmel összehoztunk egy nagyon vegyes váltót (2 fiatal srác, 1 hobbifutó hölgy és egy M60-as férfi) és közepes teljesítménnyel harmadik helyezést értünk el.

No, de ugorjunk 2011-be! Mint már utaltam rá, nem gyűjtöttem valami sok kilométert, mégis beneveztem egyéni futóként. Mivel a becsületesen, szakszerűen elvégzett edzésmunka (kulcsszavak: fartlek, nyújtás, keresztedzés stb.) mellett kiemelkedően fontosnak tartom a lelki, pszichológiai, „agyi” szempontokat, elmentem 5 nappal a verseny előtt picit szokni a pályát. Gondoltam futok 4-5 kört a versenyen tervezett tempóban, de nagyon nem ment a mozgás, nehéznek éreztem magam és még az 5:55-6:00 perces tempó is kellemetlen volt. Két kör után hazamentem, összesen 6km-t gyűjtöttem aznap. „Mi lesz ebből vasárnap?”- gondoltam –„ Hát majd meglátjuk…”

A verseny

Számomra két előnye is volt, hogy idén 100 km helyett 6 óra mellett döntöttek a rendezők:

- A táv, melyet be mertem a mostani formámban is vállalni

- A rajt, mely 6:00 helyett 9:30-kor volt (szoktam néha 6-kor edzeni, de azért nem esik annyira jól, hogy egy ilyen korai versenyt bevállaljak)

Reggel jól éreztem magam, sütött a nap is. A 2008-as foci EB óta metróval lehet megközelíteni a Prater közepét, úgyhogy minden nagyon kényelmes, minden nagyon jó. Időben odaértem a nevezéshez, rá tudtam állni a versenyre. A rajtnál viszont elfelejtettem, hogy az SCMT versenyek egyperces meditációval indulnak – aztán én osztom az észt a lelki, pszichológiai tényezőkről, mi? :-) A keddi, sikertelen főpróba ellenére optimista voltam, de visszafogtam magam az elején. A visszafogottság a 18. km-ig tartott, amikor még mindig nagyon sok erőt éreztem magamban. Szinte magától, megakadályozhatatlanul ment a ritmusváltás. A következő 10-12 km-ben nagyon szabadnak éreztem magam, jó volt futni.

Nagyrészt almás Sió Vita Tigrissel frissítettem, illetve a közös frissítőasztalról vettem mindenféle folyadékot. 32-42 között viszont már kiderült, hogy az év első 5 hónapjában nem csak 595 km-t, hanem sokkal többet kellett volna gyűjteni. Az utolsó kilométerek meg már nagyon kemények voltak, néha bele is sétáltam, sőt le is feküdtem kétszer néhány percre hátra stabilizálódik a keringésem. 50 km-t viszont mindenképp el akartam érni.

Az eredmény

20 kör, 50 km után jeleztem a körszámlálónak, hogy kiállok. Miután ránézett az órára, győzködött, hogy még 40 perc hátra van, legalább gyalogoljak. Én ezt már nem akartam, elrontom a szép kerek számot, meg hát eddig szinte végig futottam. Odajött egy rendező, hogy van itt minden (masszázs, infúzió), szóljak mi kell. Köszönöm semmit, nekem elég ennyi. A végleges döntést a zoknim segítségével hoztam meg, melyet levetettem a gondolkozáshoz: az volt ráírva hogy „Run 50”. Hát, mondom magamban, akkor ezt teljesítettem. Az eredmény tehát:

Össz. idő | össz.táv | részidő | résztáv | résztáv átlagtempója
0:28:34 5,00 28:34 5,00 5:43 min/km
0:57:00 10,00 28:25 5,00 5:41 min/km
1:25:38 15,00 28:38 5,00 5:44 min/km
1:53:45 20,00 28:07 5,00 5:38 min/km
2:20:15 25,00 26:29 5,00 5:18 min/km
2:46:49 30,00 26:34 5,00 5:19 min/km
3:14:56 35,00 28:06 5,00 5:37 min/km
3:49:45 40,00 34:49 5,00 6:58 min/km
4:24:59 45,00 35:14 5,00 7:03 min/km
5:02:54 50,00 37:54 5,00 7:35 min/km
5:03:58 50,16 1:03 0,16 6:32 min/km

Nettó idö, 5:04, bruttó idö: 5:20, a hivatalos eredmény 50,0 km 6 óra alatt.

Értékelés

A versenyen kikapcsolódás, a tisztulás, a lelki béke jegyében ill. km-gyűjtő céllal indultam. Biztos van, aki csodálkozik ezen, de abszolút sikernek könyveltem el ezt a versenyt. Nem tudom, hogy mitől szédültem, szerintem nem száradtam ki és napszúrást sem kaptam. Úgy érzem, nagyon jól sikerült a frissítés, a gyomrom tökéletesen működött. Nem alakult ki egy hólyag sem, gyönyörűek a lábkörmeim és kedden már futottam egy lazát. Bíztató, hogy 18 km után tudtam ritmust váltani, bár tényleg óvatosan kezdtem, nehogy gond legyen. Az edzetlenség nem tesz jót senkinek, így nekem sem. Ilyen állapotban tényleg nem szeretem kínozni magam, hiszen nemcsak felesleges még veszélyes is. Az a véleményem, hogy sok futó/sportoló értelmetlenül sokat vár el a testétől, pedig a hétköznapi, normális, egészséges élet is maga a csoda!

1 megjegyzés:

Rudi írta...

Gratula Olivér!
A "felkészülésedhez" mérten ez csodás teljesítmény! :)