2009. július 19., vasárnap

Visszatekintés egy futóélményekben gazdag félévre


Ismét Olivér javasolt egy lehetséges témát a blog-ra, s mivel úgy érzem, elég mozgalmas féléven vagyok túl, ezért rászántam magam egy összefoglaló elkészítésére. Talán klubtársaim számára is érdekes lehet a versenyek és edzések számbavétele és értékelése. Egyben ezúton jelzem, akinek van rá pár perce, attól nagy örömmel és kíváncsisággal fogadnék egy hasonló beszámolót!

December 31-én egy fantasztikusan izgalmas verseny élményétől fellelkesedve igen motiváltan tervezgettem a 2009-es évet. Végül is úgy döntöttem, az év első felét teljes mértékben alapozásnak fogom alárendelni, minél többet szeretnék edzeni és fejlődni. A fő cél egy őszi síkmaraton (reményeim szerint végre 3 órán belüli idővel) és a szilveszteri hegyimaraton újra. Úgy terveztem, ha megyek is versenyre az első hat hónapban, külön készülni semmiképp sem fogok rá.

Ehhez képest ha végigtekintem a futóversenyek listáját, számos érdekes és izgalmas viadalon vettem részt, köztük egy világbajnokságon is. De cseppet sem bánom, hogy így alakult! :-) Mivel szinte mindről készült külön blogbejegyzés, itt most nem akarok kitérni a részletekre, csak rögzíteni a versenyeket és az eredményeket:

március 1. Göcsej Terepultra, Kávás (2. helyezés)
58 km 5:35 155 1044m
március 14. Fut az Őrség, Kisrákos (2. helyezés)
7,8 km 3:35 - 51m
április 25. Kanizsa-Karos, Nagykanizsa (2. helyezés)
19,7 km 3:55 173 143m
május 14. Feszti-vál-tó, Zalaegerszeg (1. helyezés)
6x900 m 3:20 164 63m
május 16. Wink Félmaraton, Siófok (3. helyezés)
21,1 km 3:53 173 17m
május 17. OTP Maraton váltó, Szombathely (4. helyezés)
6x2,1 km 3:13 - 75m
június 7. Keszthelyi Kilométerek váltó, Keszthely (2. helyezés)
11,4 km 3:44 174 18m
június 19. 100 km-es világbajnokság, Belgium (70. helyezés)
100 km 5:01 141 150m

Emellett persze a lényeg, az alapozás sem maradt el, sőt. Nagyon eredményesnek tekintem a félévet, soha ilyen sokat nem dolgoztam, és a Garmin precíz adatrögzítésének köszönhetően a fejlődésemet is hétről hétre nyomon tudtam követni. Hadd szakmázzak is egy kicsit: az első három hónapban igyekeztem sok gyors kilométert is gyűjteni. Március közepén azonban taktikát váltottam, a neten edzéselméletek között kutatva bukkantam rá Arthur Lydiard írásaira, és azóta ezt követem. Lényege, hogy az alapozás időszakában nincs kimondottan gyors edzés, csak sok-sok kilométer, de mind a savküszöb alatt. Majd a legfőbb verseny előtt 6-8 héttel fogok nekiállni gyorsító edzéseknek. A sérülések szerencsére majdnem teljesen elkerültek, a "majdnem" szócskát kizárólag a vb-n szerzett, két hetes pihenővel járó Achilles-gyulladásom miatt kellett beépíteni a mondatba. Túl vagyok rajta, már újra teljesítettem egy 150 km-es hetet.

Végül is az első hat hónap edzésmennyisége a számok tükrében a következő eredménnyel zárult:
153 db edzés (versenyeket is beleszámolva)
2812,56 km
225:19:36 hh:mm:ss
4:48 átlagtempó
143 átlagpulzus (összesen kb 1.930.000 szívverés)
19.915 m emelkedő
186 ezer elégetett kalória
30 km fölötti edzések száma: 19
42 km fölötti edzések száma: 6

A versenyeken kívül is számos különleges futóélményben volt részem, elég ha csak Zala megye körbefutására, a közös egyesületi edzésekre vagy a kanizsai Yours Truly futásra utalok. De gyűjtöttem még km-eket olyan helyeken is, mint az írországi Dublin, az osztrák Schneeberg, a balatoni biciklisút Keszthely-Balatongyörök szakasza, valamint Zalaegerszeg-Zalabaksa útvonal (igaz az utóbbi három már júliusra esett).

A sok verseny és edzés mellett szeretném még kiemelni, hogy a futás számos ember barátságát hozta számomra - ebben a félévben is. Nagyon örülök, hogy az Aszfaltszaggatók keretén belül egy jó közösség formálódik, remélem ez a tendencia folytatódik, létszámban még tovább fogunk gyarapodni és számos közös futóélményben lesz még részünk együtt. Az Aszfaltszaggatókon kívül is sok futót megismertem ebben a félévben, illetve régebb óta ismert futókkal sikerült több időt töltenem és elmélyíteni a barátságunkat. Becslésem szerint a félév során teljesített 2812 km-ből kb 1000-et társaságban futottam, több mint 45 emberrel sikerült rövidebb-hosszabb ideig együtt kocognom és beszélgetnem.

Összegzésképpen elmondhatom: soha rosszabb félévet!

Nincsenek megjegyzések: